Skalli.se © 2007 • Privacy Policy • Terms of Use

Semestertur genom Sverige.

Semester i Sverige.

Började semestern med några dagar hemma hos min syster och umgicks med mina syskonbarn.

Dag 1.
Lättade från min syster boendes i norra Uppland runt lunch, färden gick till Uppsala och sen vidare efter väg 55. Blev lite mjukstart denna dag och jag ville komma in i semestertempot, så fikastunderna kom ganska tätt.
Kom fram till Sörsjöns Camping norr om Norrköping på kvällen, slog upp mitt tält, och hängde upp mc-stället på tork då det bitvis varit varmt under dagen.
Åt en enkel middag bestående av lite frukt och yoghurt, studerade kartan lite inför morgondagens tur ner till min bror i Jönköping.

Honda packad inför semester

Dag 2.
Vaknar tidigt, och hela campingen sover fortfarande så jag väntar lite med att packa ihop. Då alla troligen inte uppskattar ljudet av en V-twin som startar på morgonen.
Går iställt ner till sjön och tar ett morgondopp, och ska väl erkänna att ett par grader till inte skulle skadat. Men nu var jag ordentligt vaken iaf.

När frukosten är avklarad så börjar det komma livstecken från mina grannar, och jag börjar packa ihop allt. Det tog en stund att få ner allting i packväskorna, men tillslut var allt ner packat och fastspänt på cykeln.

Klär på min mc-kläderna och upptäcker att jag inte har nycklarna til hojen.

De hade ju använts när packväskorna stängdes, så dom kunde ju inte vara så långt borta.

Efter att ha letat genom tankväska och allt annat så återfanns nycklarna i samma påse som tältpinnarna, fråga mig inte hur de hamnat där, men ibland har min hjärna ganska lång startsträcka på morgonen.

Vädret var mulet men uppehåll när jag rullar ut från campingen.

Kör ner till Norrköping och tankar hojen. Pratar med min bror och stämmer av en tid i Jönköping, och efter en titt på kartan så inser jag att jag har väldigt mycket tid över.

Så jag kör lite småvägar via Linköping till Ödeshög, följer Vätterns strand söderut stannar till i Gränna och tar en fika och tittar på folk en stund.

Kommer fram en äldre herre med och börjar prata lite mc. Det visar sig att han åkt mycket motorcykel i yngre år. Lyssnade en stund på hans historier om hans gamla hojar. Innan jag grenslar hojen igen och rullar vidare mot Jönköping.
Rullar in i Jönköping och irrar runt en stund innan jag hittar hem till min bror.

På Sörsjöns Camping.

Dag 3.
Blir en hojledig dag och utforskar Jönköping till fots.

Det var lite små tråkigt väder så det blev en lång lunch innan jag promenerade hem till bror igen, skönt att röra lite på kroppen.

Dag 4.

Efter att ha våldgästat brorsan tillräckligt länge och delat på de 24kvm han bor på så var det dags att ge sig av igen.

Denna gång styrde jag mot Halmstad där jag ska hälsa på hos bekanta.

Packar hojen och ger mig iväg mot Halmstad, under väldigt mörka moln.

Tar sikte på väg 26, och rullar mot Halmstad. Hinner inte mer än lämna Jönköping innan skyarna öppnar sig och en riktig störtskur kommer ner. Jackan och byxorna håller tätt förvånadsvärt bra. Dock tänkte jag inte på att stänga ventilationsöppningarna på benen, så stövlarna var ganska snabbt vattenfyllda. Efter en stund står inte kläderna emot längre så regnet kryper genom kläderna (regnställ ska inskaffas till 2009).

Men vad sjutton det ska vara lite utmaning ibland också.

Letar upp ett bra spår med inte allför mycket vatten och ångar på. När det slutar regna efter några mil så stannar jag och tar en fika, vilket smakade väldigt bra efter de senaste milen i regnet.
Jag åker vidare till Halmstad och efter en liten vägbeskrivning så rullar jag upp på uppfarten hos mina bekanta. Var ganska skönt att få lite torra kläder och lite mat i magen.

Dag 5.
Tillbringas i Halmstad, dock väldigt trist väder, med blåst och lite småkallt så det blir mest bara slappa och prata skit.

Dag 6.
Startar resan mot målet för dagen som är Böda på Öland, där jag ska ansluta till några kompisar som ska spela beachvolleyboll , resan dit är inte så mycket att orda om, blev bara 1 stopp för lunch.
Anländer till stugan på eftermiddagen, några timmar senare kommer det 3st blöta och kalla hojåkare som fått åka större delen av sträckan från Uppsala i regn. Själv fick jag inte en droppe på mig, även om jag åkt på regnvåta vägar nästan hela dagen.

Liten paus vid brofästet till Öland.

Dag 7.
Tillbringas i solen på Öland, medans de andra spelar volleyboll. Känner på kvällen att solen tagit ganska bra så armar och ben är rejält röda och bonnbrännan Grand Lux har infunnit sig på armarna.

Den ölänska solen tar bra.

Dag 8.
Mina armar och ben tycker at det varit tillräckligt med sol, så jag tar en liten tur runt på Öland och ser mig omkring, åker till raukarna och följer grusvägen söderut, härligt att få åka lite grus.
Äter lunch i Borgholm, innan jag åker tillbaka mot stugan igen, glider fram längs småvägarna och luktar på blommorna.

Ute på upptäcksfärd på Öland.

Dag 9.
Blir en gemensam dagsutflykt med de andra i stugan med besök till Långe Erik, Borgholm, kaffestugan, raukarna mm, utan inbördes ordning.

Utsikt från Långe Erik.

Dag 10.
Åker hem mot syster i norra Uppland. Det första jag hör på morgonen är att det är en mc-träff i Västervik, som jag helt missat. Så hela vägen upp från Kalmar så såg jag hojar som stannat och fikat efter vägen, när jag passerat Västervik möte jag desto fler hojar, så det kändes helt klart som jag åkte åt fel håll. Men efter ca 63 mil i sadeln så kom jag hem till syster och möts av två treåringar som kommer och hälsar mig välkommen.

Dag 11.
Tillbringas hos syster, och tvättar lite kläder och leker med hennes ungar, imponerande vad två treåriga tjejer och en 9 månaders kille har energi, jag var helt slut efter en dag tillsammans med vilddjuren.

Dag 12.
Packar hojen igen (börjar få rutin på det nu). Idag är det 28 grader i skuggan och helt vindstilla, så jag var svettig redan innan jag kommit i mc-kläderna. Börjar min resa norrut med min pappas barndomshem i Tornedalen som slutmål. Börjar med att åka till min far i Marma och få lite lunch, efter att ha fått fulltank i magen så åkte jag norrut, följde kusten fram till Axmarby, åkte sen efter E4:an upp till Tönnebro innan jag lämnade E4:an för att åka väg 83 upp till Järvsö och sen vika av mot Delsbo(denna sträcka är en riktig höjdare tycker jag för att vara asfalt), fortsatte efter väg 305 till Matfors. Nu körde jag ut på E4:an igen och följde sen denna otroligt tråkiga väg fram till Umeå där jag lyxade till det att checka in på Scandic, kom väl dit strax efter 12 på natten och kände mig lite kall då det bara var lite drygt 10 grader varmt.
Tog efter att ha fått av mig rustningen och lagt mig i sängen så tog det väl 2 sek innan jag sov som en stock.

Dag 13.
Det finns värre sätt att få starta dagen än med en varm dusch och en hotellfrukost. Fick även med mig några mackor till lunch.
Tar mig upp efter väg 364 till Burträsk och vidare därifrån till Skellefteå. Stannar för en sträcka på benen stund, idag är temperaturen helt klart mer behaglig än dagen innan, solen värmer men det är inte så att det skvalpar i stövlarna.
Fortsätter sen efter väg 95 upp till Jörn, där jag kör på de lite mindre vägarna upp till Älvsbyn sen vidare mot Boden-Morjärv sen tog jag sikte på Karungi, men innan jag kommer fram till Karungi så svänger jag av för de sista milen på grusväg till byn där min farmor bor.

Dag 14,15,16.
Dessa dagar bestod mest av att hjälpa min farmor med att ta in ved och klippa gräsmattor och skotta in sand i resterna av en gammal silo. Men det blev en liten tur till Haparanda och sen uppåt efter torneälven på den finska sidan, över till Sverige igen via Övertorneå. Tog ett litet besök till Luppioberget (192 m.ö.h)

Påväg tillbaka till farmor, så kunde jag inte motstå frestelsen att gasa på lite extra efter den nyskrapade grusvägen.
Dessvärre blev det inte så mycket grusåka denna semester då mitt kartmaterial var för bristfälligt för det, och jag har för det mesta åkt ensam.

Det var ont om dessa i år.

Ett öde hus, som tidigare tjänstgjort som butik.

Min far provkörde hojen, och kom tillbaka med ett leende från öra till öra.

Dag 17.
Hemresan går efter E4:an söderut tillsammans med min bror och far som åker i bil framför/bakom. Övernattar hos släkt utanför Örnsköldsvik, avslutar dagen med ett kvällsdopp följt av bastu.

Dag18.
Blir E4:an hela vägen hem till Gävle, med några stopp för tankning och lunch. Hemlängtan gjorde nog sitt att det blev snabbast möjliga väg hem.

Liten sammanfattning:

Ett regnställ står högt upp på inköpslistan.

Och inför kommande turer så ska jag ta med mig avsevärt mycket mindre "bra och ha" saker.

News

• Läget just nu »

Just nu är det ganska lugnt på motorcykelfronten, men det döjer nog inte så länge innan det är dags för premiärturen.